Przejdź do głównej zawartości

Proteinowe odżywki i maski do włosów




Proteiny to substancje, które mają zdolność tymczasowego wypełniania mikrouszkodzeń w strukturze włosów. Należą do nich keratyna, kolagen, jedwab, kaszmir, proteiny mleka, pszenicy i inne. Kosmetyków proteinowych potrzebują zwłaszcza włosy zniszczone farbowaniem, trwałą ondulacją, prostowaniem, kręceniem na lokówce, a także innymi zabiegami i nieodpowiednią pielęgnacją. Aby nieco ułatwić Wam wybór produktu proteinowego przygotowałam zestawienie konkretnych odżywek i masek, po które warto sięgnąć.


Jak działają kosmetyki proteinowe? Proteiny to inaczej białka składające się z aminokwasów. Nasze włosy zbudowane są w ponad 90% z keratyny, będącej białkiem hydrofobowym. Uszkodzenia w strukturze włosów - powstałe w wyniku zabiegów chemicznych, termicznych i mechanicznych - mogą być tymczasowo odbudowane przez proteiny. Podsumowując: działanie odżywek i masek proteinowych polega na czasowym wypełnieniu ubytków w zniszczonych fragmentach włosów. Kosmyki stają się dzięki temu mocniejsze, bardziej elastyczne i błyszczące. Aby kuracja była skuteczna kosmetyk powinien zawierać proteiny hydrolizowane lub aminokwasy, czyli krótko mówiąc wielkość cząsteczek musi być odpowiednio mała, by możliwe było wniknięcie we włosy. 

Dostarczenie włosom zbyt dużej dawki białek może spowodować "przeproteinowanie" - włosy stają się wtedy kruche, sztywne i sianowate. W przypadku włosów podatnych na takie "przekarmienie proteinami" kosmetyki proteinowe nie powinny być stosowane tak często jak zwykła odżywka. Optymalna częstotliwość kuracji to raz na 1-4 tygodni, w zależności od kondycji włosów. Dodatkowo posiadaczki włosów wysokoporowatych i bardziej wrażliwych na proteiny, powinny stosować je w połączeniu z olejami lub substancjami nawilżającymi. Ja używam produktów proteinowych raz na 2-4 tygodnie i zawsze dodaję do nich odrobinę oleju.



1. L'biotica Biovax Maska Latte

Maska Latte do włosów osłabionych zawiera proteiny mleczne oraz odrobinę jedwabiu, a dodatkowo olej ze słodkich migdałów, lanolinę, miód i ekstrakt z henny. Warto przyjrzeć się również wersji Keratyna + Jedwab, która też jest maską proteinową.
Skład: AQUA, CETYL ALCOHOL, CETRIMONIUM CHLORIDE, CETEARYL ALCOHOL (AND) CETEARETH - 20, HYDROLYZED MILK PROTEIN (AND) LACTOSE, AMODIMETHICONE, ISOPROPYL MYRISTATE, PRUNUS AMYGDALUS DULCIS (SWEET ALMOND) OIL, ACETYLATED LANOLIN, GLYCERIN, LAWSONIA INERMIS EXTRACT, MEL (HONEY) EXTRACT, GUAR HYDROXYPROPYLTRIMONIUM CHLORIDE, HYDROLYZED SILK, PARFUM, BENZYL ALCOHOL (AND) METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE (AND) METHYLISOTHIAZOLINONE, CITRIC ACID, TRIETHANOLAMINE, HEXYL CINNAMAL, POTASSIUM SORBATE

2. Maski Bingo SPA

Marka Bingo oferuje aż 4 maski proteinowe: Mleczna maska z elastyną, Spirulina i Keratyna, Proteiny kaszmiru i kolagen, Proteiny kaszmiru i jedwab. Poniżej podaję skład wersji mlecznej.
Skład: Aqua, 1 Heksadenacol 1 Octadenacol (miksture), Ceteareth-20 (and) Cetearyl Alcohol, Stearamidopropyl Dimethylamine, Hydrolyzed Milk Protein (and) Lactose (and) Water (Aqua), Soluble Collagen, Hydrolyzed Elastin, Parfum, Citric Acid, Methyl Paraben, Sodium Benzoate, Ethyl Paraben.

3. Nivea odżywka Long Repair

Po zmianie formuły odżywka jest typowo proteinowa. Mamy tutaj keratynę na 6 miejscu w składzie.
Skład: Aqua, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Stearamidopropyl Dimethylamine, Dimethicone, Hydrolyzed Keratin, Orbignya Oleifera Seed Oil, Oryzanol, Silicone Quaternium-18, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Trideceth-6, Trideceth-12, C12-15 Pareth-3, Coco Betaine, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Chloride, Lactic Acid, Citric Acid, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Ethylhexylglycerin,  Linalool, Butylphenyl Methylpropional, Geraniol, Benzyl Alcohol, Parfum.

4. L`Oreal Elseve Odżywka Arginine Resist x3

Odżywka dedykowana do włosów osłabionych i z tendencją do wypadania zawiera w swoim składzie między innymi hydrolizat protein pszenicy i argininę (aminokwas).
Skład: Aqua/Water, Cetyl Alcohol, Glycerin, Amodimethicone, Hydroxyethylcellulose, Hydroxypropyltrimonium Hydrolyzed Wheat Protein, Stearyl Alcohol, Arginine, Behentrimonium Chloride, Trideceth-6,Chlorhexidine Dihydrochloride, Limonene, Linalool, Isopropyl Alcohol,2-Oleamido-1,3-Octadecanediol, Dipalmitoylethyl Hydroxyethylmonium Methosulfate, Myristyl Alcohol, Cetyl Esters, Cetearyl Alcohol, Cetrimonium Chloride, Citric Acid, Hexyl Cinnamal, Glyceryl Linolenate, Glyceryl Oleate, Glyceryl Linoleate, Parfum / Fragrance,(F.I.L. C47175/1)

5. Dove Hair Therapy Odżywka Daily Moisture

Według opisu producenta odżywka zapewnia 5x bardziej gładkie włosy. Kompozycja zawiera aminokwasy: argininę i lizynę.
Skład: Aqua, Cetearyl Alcohol, Arginine, Lysine HCl, Glycerin, Dimethicone, Stearamidopropyl Dimethylamine, Behentriminium Chloride, Amodimethicone, Cetriminium Chloride, Parfum, Sodium Chloride, PEG-7 Propylheptyl Ether, Dipropylene Glycol, Disodium EDTA, Lactic Acid, DMDM Hydantoin, Phenoxyethanol, Alpha-Isomethyl Ionone, Benzyl Alcohol, Butylphenyl Methylpropional, Hexyl Cinnamal, Linalool, Cl 15985, Cl 19140

6. Profis-Fryzopol Lady Spa Maska Cashmere

Maska przeznaczona do włosów wymagających odbudowy zawiera keratynę i aminokwasy z drzewa karob, a ponadto olejek z pestek winogron
Skład: Aqua, Cetearyl Alcohol, Behentrimonium Chloride, Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Hydrolyzed Keratin, Glycerin, Cetrimonium Chloride, Hydrolyzed Ceratonia Siliqua Seed Extract, Polyquternium-7, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Zea Mays Starch, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Parfum, Cyclopentasiloxane, Dimethiconol, Methylisothiazolinone, Methylchloroisothiazolinone, Limonene

7. TRESemme Naturals odżywka Vibrantly Smooth

W składzie odżywki znajdziemy aminokwasy: lizynę i kwas asparaginowy, a ponadto olej kokosowy i ekstrakt jojoba.
Skład: Aqua (Water), Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Caprylic/Capric Triglyceride, Stearamidopropyl Dimethylamine, Lauroyl Lysine, Aspartic Acid, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Leaf Extract, Caprylyl Glycol, Brassica Campestris/Aleurites Fordi Oil Copolymer, Distearyldimonium Chloride, Ethyl Alcohol, Isopropyl Alcohol, Benzyl Alcohol, Citric Acid, Parfum (Fragrance).

8. Cece Med Odżywka z jedwabiem

Produkt zawiera hydrolizowaną pszenicę i jedwab, a także olej z kiełków pszenicy.
Skład: Aqua, Cetrimonium Chloride, Cetearyl Alcohol, Propylene Glycol, Hydrolyzed Wheat, Peptides, Isopropyl Palmitate, Hydrolyzed silk, Wheat Germ Oil, Quaternium- 80, Methylparaben, Propylparaben, Benzophenone – 4, Citric Acid, Mica, Titanium, Dioxide, Parfum. 

Dopisuję do listy jeszcze 2 maski, które zapomniałam ująć w zestawieniu:

9. Kallos Keratin

Maska keratynowa z dodatkiem protein mleka.
Skład: Aqua, Cetearyl Alcohol, Cetrimonium Chloride, Citric Acid, Propylene Glycol, Hydrolized Milk Protein, Hydrolized Keratin, Cyclopentasilioxane, Dimenthiconol, Parfum, Benzyl Alcohol, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone 

10. Receptury Babuszki Agafii Maska do włosów jajeczna

Maska zawiera hydrolizowane proteiny jajeczne, a ponadto słód żytni, sok z brzozy, ekstrakty z szałwii, maliny moroszki i różeńca górskiego, olej z rokitnika, dyni oraz leszczyny pospolitej. Nie wiadomo jakie są ilości tych składników, ponieważ zapis składu INCI jest niejasny, ale na moich włosach maska się sprawdziła.
Skład: Aqua with infusions of: Hydrolyzed Egg Protein, Malt, Betula Alba Juice, enriched by extracts: Salvia Officinalis, Rubus Chamaemorus, Rhodiola Rosea, Cetrionium Chloride, Cetearyl Alcohol, Ceteareth-20, Guar Gum, cold pressed oils: Hippophae Rhamnoides, Cucurbita Pepo, Corylus Avellana Seed, Panthenol, White Beeswax, Tocopherol, Citric Acid, Parfum, Benzoic Acid, Sorbic Acid. 

11. Zabieg laminowania Marion

Kuracja w saszetkach przeznaczona do niesfornych i puszących się włosów. Występuje w 2 wariantach: "Proste i gładkie włosy" oraz "Diamentowy połysk". Poniżej zabiegu diamentowego.
Skład: Aqua, Ceratyl Alcohol, Ceteareth-20, Polyquaternium-70, Isopropyl Myristate, Gelatin, Glycerin, Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Dipropylene Glycol, Certimonium Chloride, Guar Hydroxypropyltrumonium Chloride, Hydrolyzed Wheat Protein/ PVP Crosspolymer, Hydrolyzed Keratin, Hydrolyzed Silk, PEG-20 Castrol Oil, PEG-60 Hydrogenated Castrol Oil, Alcohol Denat, Zea Mays Oil, Calcium Pantothenate, Amodimethicone, Trimethylsilylamodimethicone, C11-15 Pareth-5, C11-15 Pareth 9, Parfum, Phenoxyethanol, Ethylhexylglycerin, Benzyl Alcohol, Methylchloroisothiazoilinonoe, Methylisothiarolinone, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Isothiazolinone, Imidazolidinyl Urea, Methylparaben, Propylparaben, Hexyl Cinnamal, Butylphenyl Methylpropional, Linalool, Triethanolamine, Citric Acid.

12. Stuningowana dowolna maska

Kolejną możliwością jest dowolna odżywka albo maska wzbogacona poprzez dodanie do niej niewielkiej ilości półproduktów, takich jak keratyna, elastyna, jedwab, czy kolagen. Do znanych kuracji proteinowych należy także laminowanie żelatyną oraz płukanka z L-cysteiny.

Stosujecie proteinowe odżywki i maski? Jakie są Wasze ulubione?

Komentarze

  1. Super notka, akurat denkuje Kallosa keratin i zastanawiam się nad wyborem kolejnej. Mam kręcone włose, może którąś polecasz ? Ja zastanawiam się nad Biovaxem keratyna + jedwab.
    I jeszcze jedno pytanie, ile kosztują takie półprodukty, wiem że dostępne są w białych buteleczkach, no dajmy na przykład taka keratyna ? Bo zapewne pozostałe półprodukty różnią się cenowo.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście jestem fanką Biovaxów i wersja Keratyna + jedwab sprawdza się u mnie lepiej niż mleczna, ale stosowana z umiarem czyli nie częściej niż raz na 2 tygodnie. Kolejnym produktem proteinowym, który na prawdę niesamowicie wygładza moje włosy jest rosyjska jajeczna maska Agafii (którą jakimś cudem zapomniałam dodać do zestawienia). Do moich ulubionych zabiegów proteinowych należy też laminowanie żelatyną (nie w wersji tradycyjnej, ale inspirowanej postem Czarownicującej).

      Cena hydrolizatu keratyny w zsk to 3,99 zł za 15 g.

      Usuń
  2. Całkiem niedawno odkryłam, że moje włosy potrzebują protein w trochę innej formie niż używałam ich dotychczas. Więc ruszam z nowym elementem pielęgnacji ;)
    Maska Biovax keratynowa dla mnie jest mocno proteinowa (potrafi mi przeproteinować włosy. Maska!) a Latte jest słabsza. (To znaczy działa slabiej jako proteinowa, ale generalnie jest cudna.)
    Co do Biovaxów właśnie... Skąd pochodzi zdjęcie w Twoim zestawieniu? To stary kartonik, czy właśnie nowy i Biovax zmienił szatę graficzną? Ostatnio widzę zdjęcia innych słoiczków (kształt tych 500 ml) i nie wiem czy to stare czy właśnie nowe opakowania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ah! Jak zwykle przypomniało mi się po napisaniu... Jeśli masz możliwość łatwej i szybkiej edycji obrazu (nie mam pojęcia jak się tworzy takie zestawienia! ;)) możesz dorzucić Jajeczną maskę Babuszki Agafii. Jest też dość popularna i - dla mnie - mocno proteinowa.
      I może laminowanie Marion? ;)

      Usuń
    2. W moim przypadku jest podobnie - maska keratynowa działa intensywnej niż mleczna. Przeproteinowanie u mnie nie wystąpiło, ale nie używam jej częściej niż raz na 2 tygodnie.

      Jeśli chodzi o szatę graficzną Biovaxów to wydaje mi się, że w moim zestawieniu może być stara wersja, ponieważ ostatnio zmieniły się opakowania i składy niektórych produktów z tej linii (mam tutaj na myśli mgiełki, które zdecydowanie się poprawiły), aczkolwiek nie mam pewności.

      Chyba czytasz mi w myślach, bo zaraz po opublikowaniu przypomniałam sobie, że nie dodałam maski Agafii (która zresztą bardzo przypadła mi do gustu). Póki co dopisałam w tekście, a później pomyślę nad edycją grafiki. Laminowanie też dopiszę (nawet leży u mnie na półce i czeka na wypróbowanie :D).

      Usuń
  3. Moje włosy tolerują proteiny, ale nie za często. Lubią żółtko w maskach i proteiny pszenicy. Niestety biovax keratyna i jedwab powodował u mnie przeproteinowanie :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje włosy też lubią żółtko, ale proteiny pszenicy już nieco mniej ;)

      Usuń
  4. super wpis, ja wiem już że mi proteiny nie służą i już wiem dlaczego , mam prawdopodobnie włosy wysokoporowate

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe. Ja sama też jestem posiadaczką włosów wysokoporowatych i miałam sporo nieudanych przygód z proteinami ;) Więcej na temat tego rodzaju włosów pisałam w notce http://kosmetyczne-pokusy.blogspot.com/2014/08/wlosy-wysokoporowate.html

      Usuń
  5. o świetny post :) akurat mam w zapasie kosmetyków tą odżywkę z Nivea, nie mogę się doczekać jej stosowania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatny post, akurat jestem na etapie wprowadzania protein do pielęgnacji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Po odżywkę Nivea właśnie zamierzam się wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Moje włosy niestety nie lubią czysto proteinowych kosmetyków. Co innego, kiedy używam niewielkiej ilości protein np. keratyny czy ekstraktów roślinnych w obecności czegoś, co moje włosy kochają - aloesu. Dopiero po dwóch latach (!) zauważyłam, że moje włosy wcale nie potrzebują zróżnicowanego odżywiania, o jakim czytałam na blogach. Wystarczy im intensywne i regularne nawilżanie i wyglądają cudownie. :) A szkoda, bo z chęcią wypróbowałabym coś z Twojej listy. :( Używałam jedynie odżywki Nivea, ale poza ładnym zapachem, nie pozostawiła nic dobrego na moich włosach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny, przydatny post :) Z Nivea mam szampon Long Repair i moje włosy go kochają ;) Już podczas spłukiwania włosy są fajnie lejące i się nie plączą ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Biovax widziałam u siebie w aptece pod blokiem. Ostatnio robili jakiś remont i chyba magicznie znalazła się na zapleczu, bo wcześniej nie było. Chyba kupię ;]

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny blog, ciekawe notki. Na pewno będę zaglądać a przy okazji zapraszam do mnie na bloga z opisami i recenzjami kosmetyków Yves Rocher http://mylovelyyvesrocher.blogspot.com/ :)
    Zachęcam do odwiedzania !

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny wpis, wszystko zebrane i podsumowane, gratuluję! Sama niedawno odkryłam "moc masek do włosów", jakoś wcześniej traktowałam je po macoszemu, inwestowałam w szampony z odżywkami i same odżywki, zupełnie pomijając maseczki, które kojarzyły mi się tylko i wyłącznie z pielęgnacją skóry twarzy i ciała, a na te do włosów patrzyłam jak na fanaberie. Ale od kiedy zauważyłam, że mimo mojej „pielęgnacji” włosów jakoś nie poprawia im to kondycji, a nawet zaczęły wypadać i słabiej rosnąć, nie wspominając już o rozdwajających się końcówkach, to uznałam, że najwyższy czas coś zmienić. Zaczęłam od maseczek domowych, robionych babcinymi sposobami, ale ich wykonanie i sprzątanie po nich jakoś mnie przekonywało. Przerzuciłam się zatem na maseczki drogeryjne i tu spotkało mnie małe rozczarowanie. Mam bardzo wrażliwą skórę i kosmetyki ze zbyt dużym dodatkiem chemii od razu mnie uczula. Maska do włosów musi być jak najbardziej naturalna, najlepiej na bazie organicznych składników, a przy tym oczywiście musi skutecznie poprawić kondycję moich włosów. Z pewnością skorzystam z Twoich sugestii przy poszukiwaniu kosmetyku idealnego.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Maski Kallos - rodzaje i porównanie. Która będzie najlepsza dla twoich włosów?

Ocet jabłkowy na włosy: płukanka + jak stosować

Jak nawilżyć włosy?

Aloes na włosy: jak stosować + działanie

Mycie włosów szarym mydłem - wady i zalety

Szampony bez SLS

Olej lniany na włosy - mój HIT